علم و قرآن
دوشنبه ٢ امرداد ،۱۳٩۱
ممنوعیت زنا ... نظرات() 

بسم الله

 

زنا عبارت است از ارتباط نامشروع و غیرقانونی مرد و زن، که در قرآن کریم از آن به عنوان «فاحشه» (عمل زشت) یاد شده است؛ و برای پیشگیری از این عمل دستور به ازدواج داده و خواستار حجاب زنان و  کوتاه کردن نگاه مردان و زنان (غض) شده است؛ و سپس در چند آیه و در چند مرحله آن را نکوهش و ممنوع کرده است. که تنها یک آیه را از نظر می‌گذرانیم: قرآن می‌فرماید: «وَ لاَ تَقْرَبُواْ الزِّنَى إِنَّهُ کَانَ فَاحِشَةً وَ سَاء سَبِیلاً» و به زنا نزدیک نشوید چرا که آن همواره زشت و بد راهی است (اسراء/32) در این آیه دو صفت «عمل زشت» و «راه ناپسند» را برای زنا برمی‌شمارد و آن را نکوهش می‌کند و این اولین مرحله برخورد با یک صفت ناپسند است.

برخی از مفسران می‌نویسند که این آیه به سه نکته اشاره دارد:

 الف) آیه فوق نمی‌گوید: زنا نکنید بلکه می‌گوید به این عمل شرم آور نزدیک نشوید و این علاوه بر تأکیدی که در بر دارد اشاره لطیفی به این نکته دارد که زنا غالباً مقدماتی دارد مثل چشم چرانی، ترک ازدواج جوانان، فیلم‌های بد، حضور در مکان‌های بد و ... که انسان را تدریجاً به آن نزدیک می‌کند.

ب) جمله «إِنَّهُ کَانَ فَاحِشَةً» مشتمل بر 3 تأکید است (ان- استفاده از فعل ماضی کان- تعبیر فاحشه) که عظمت این گناه را نشان می‌دهد.

پ) جمله «سَاء سَبِیلاً» بیانگر این واقعیت است که این عمل راهی به مفاسد دیگر در جامعه می‌گشاید (مکارم شیرازی، 1373)

در دین اسلام و سایر ادیان پیغمبران قوانینی برای زناشویی وضع کرده‌اند و زنا را عمل غیرقانونی و گناه دانسته‌اند. در نظر اولیاء اسلام فرزند زنا کودک منحرفی است که در روانش تمایلات قانون شکنی و سوء اخلاق وجود دارد. امام صادق (علیه السلام در مورد صفات فرزند زنا می‌فرماید: «ِانَّه یَحِنُ اِلی الحَرام و لاَستِخفافُ بالدَّین و سوءُ المَحضر» (سفینة الزنی، ص 570)

فرزند زنا به گناه متمایل است، قوانین مذهبی را تحقیر می‌کند و در مجالست با مردم بداخلاق است. ممکن است برای افرادی این سؤال پیش آید که دستگاه نطفه سازی زن و مرد با برنامه های دقیق خود مرتباً فعالیت می‌کنند و این عمل طبیعی در مورد زنان قانونی و غیرقانونی فرق نمی‌کند. اسپرماتوزوئید هم که خود نمی‌فهمد که در رحم قانونی جایگزین شده یا غیرقانونی و اجرای صیغه، عقد یا ورقه ای چه تأثیر واقعی در نطفه دارد و چرا فرزند زنا باید دچار انحراف باشد؟ حال برای روشن شدن وضع فرزندان زنا و تفاوت آنان با فرزندان قانونی روحیه زنانی را که به طور غیر مشروع آبستن شده‌اند را مورد بحث قرار می‌دهیم و با مقایسه حالت روحی زنان قانونی حالت روانی هر یک را بررسی می‌نماییم. از نظر محدود شدن بحث به روحیه زنان مسلمان اشاره می‌کنیم.

میلیون‌ها زن و دختر مسلمان در کشورهای اسلامی زندگی می‌کنند که از نظر مراتب ایمانی با هم متفاوتند بعضی از آنان زنانی هستند واقعاً به اسلام مؤمن و مقید و پیروی از رسول اکرم را وظیفه قطعی خود می‌دانند و مخالفت با دستورات الهی را گناه دانسته و ایمان دارند که گناهکار مستحق کیفر پروردگار است. اگر اتفاقاً چنین زنی دچار لغزشی شود یعنی مرتکب زنا گردد، دو نگرانی شدید او را تحت فشار قرار می‌دهد: یکی احساس شرمساری در پیشگاه خداوند و دیگری نگرانی از اینکه مبادا رسوا شود و اقوام و آشنایان مطلع شوند. بعضی دیگر از آن‌ها که از لحاظ مذهبی افراد ضعیف‌تری هستند و ایمان کمتری دارند در اثر ضعف ایمان ممکن است مرتکب زنا شوند و این‌ها شاید شرمندگی کمتری در پیشگاه خداوند احساس کنند، اما همین دسته به افکار عمومی اهمیت داده و در باطن از سیر تنفر و انزجار مردم وحشت دارند. دسته سوم زنانی هستند که به علت هوسرانی یا فقر و بدبختی علناً به بی عفتی آلوده شده‌اند و زنا می‌دهند. این دسته اگر به صورت ظاهر خود را راضی می‌دانند ولی در حقیقت وجدان آنان در باطن امر شرمسار و ناراحت خواهد بود؛ و اگر محرم رازی پیدا کنند شرمندگی خود را با او در میان می‌گذارند و کاملاً از وضع خود ناراضی می‌باشند اما این‌ها اگر با کسی روبرو شوند که آن‌ها را نمی‌شناسند کاملاً خود را پاک‌دامن معرفی می‌کنند (زیرا می‌دانند کار ناپسندی است) تأثیرات ناراحتی‌های روحی که پیش زناکاران به وجود می‌آید روی جسم آن‌ها اثر کرده در نتیجه روی رحم و محتویات آن تأثیر می‌کند و فرزند را از نظر روحی، سالم تحویل جامعه نخواهد داد. امام حسن مجتبی علیه السلام می‌فرمایند: اگر در مواقع آمیزش و انعقاد نطفه دل آرام ـ دوران خون به وضع طبیعی و بدن خالی از اضطراب باشد علی‌القاعده بچه به پدر و مادر شبیه خواهد بود (مجلسی،1385)

گروه چهارم زنانی هستند که به بی عفتی و زنا آلوده‌اند اینان نه ایمان دارند تا از خدا بترسند و نه در جامعه آبرویی دارند تا از مردم حیا کنند در نظر اینان ارتباط مشروع و نا مشروع فرقی ندارد و اگر چنین زنانی باردار شوند اگرچه فرزندانشان دچار عوارض روحی شدیدی نمی‌شوند و در رحم با نگرانی و ترس مادر همراه نیستند، اما در ضمیر باطن مادر عیب‌های بزرگ‌تری وجود دارد و آن فکر تجری و تجاوز و روح قانون شکنی است و همین صفات ناپسند روانی مادر مثل سایر صفات روحی در فرزند زمینه های نامطلوبی به وجود می‌آورد «قلتُ لابی عبدالله- ولَدُ الزِّنا ینکحُ، قال َنعم و لایطلبُ ولدُها» به حضرت صادق( علیه السلام )عرض شد با زنازاده ازدواج کردن حلال است فرمود بلی اما فرزند به وجود نیاورد.

اسلام به موضوع ژنتیک و انتقال صفات مادر یا پدر به فرزندان اهمیت شایانی قایل است و نکات علمی را با بیان ساده آشکار می‌سازد این نکته علمی که اسلام قرن‌ها پیش بشر را متوجه آن ساخته  در قرن اخیر توسط مندل کشیش مسیحی کشف گردید.  

نتیجه اینکه از ازدواج قانونی و مذهبی و بدون خوف و هراس پدر و مادر، نطفه ساخته شده سالم و طبیعی خواهد بود و دختر و پسری که بدون ازدواج قانونی و به طور زنا با یکدیگر بیامیزند بدون تردید دارای آرامش خاطر و حالت طبیعی نخواهد بود. طبق تجربه دانشمندان هر واکنش آنی که روحاً و جسماً روی مادر باردار اثر کند روی جنین اثر دارد پس در صورتی که حادثه یا ترسی در مدت کوتاه بتواند اثر سوء روی جنین بگذارد اضطراب و وحشت مداوم نه ماهه چه طوفان خطرناکی در مزاج طفل پدید می‌آورد. (صانعی، 1381)

ارتباط نامشروع هر انسان با جنس مخالف خود آثار زیان بار معنوی و بهداشتی و اجتماعی برای هر دو طرف به وجود می‌آورد از جمله:

ـ آثار زیان بار معنوی: انسان کسی است که بر اساس عقل و اندیشه و دین کارهای خود را در آن چارچوب‌ها، قانون مند می‌کند و زنا یعنی ارتباط غیرقانونی و بدون ضابطه بین زن و مرد گاهی شکل خشن تجاوز جنسی را به خود می‌گیرد. در این هنگام شخص زناکار از کرامت انسانی خود عبور کرده و به صورت یک حیوان درآمده است. شاید از همین رو باشد که قرآن از آن به عنوان عمل زشت (فاحشه و راه ناپسند «سَاء سَبِیلاً») یاد کرده است.

ـ آثار ضد اجتماعی زنا: برخی از مفسران در مورد فلسفه تحریم زنا می‌نویسند: الف) پیدایش هرج و مرج در نظام خانواده و از میان رفتن رابطه پدران و فرزندان ب) این عمل ننگین سبب انواع برخوردها و کشمکش‌های فردی و اجتماعی در میان هوس‌بازان است. پ) تجربه  و علم نشان داده که این عمل باعث اشاعه انواع بیماری‌هاست. ت) این عمل غالباً سبب سقوط جنین و کشتن فرزندان و قطع نسل می‌گردد چرا که چنین زنانی هرگز حاضر به نگهداری این‌گونه فرزندان نیستند. هـ) هدف از ازدواج تنها مسأله اشباع غریزه جنسی نیست بلکه اشتراک روحی، انس روحی، تربیت فرزندان و ... است که بدون اختصاص زن و مرد به همدیگر و تحریم زنا، هیچ‌یک از این‌ها امکان پذیر نیست. (مکارم شیرازی، 1373)

ـ آثار بهداشتی: انتشار در جامعه، بیماری‌های مقاربتی امراض بسیار مهمی هستند که به دلیل خطرناک و مسری بودن به عنوان مهم‌ترین بیماری‌های پوستی بشمار می‌روند. همچنین به دلیل ضایعات و اختلالاتی که در دیگر اعضای بدن به وجود می‌آورند در طب عمومی جایگاه ویژه ای دارند. بیماری‌های مقاربتی شامل: 1- سفلیس[1] 2- سوزاک[2] 3- شانکر یا آتشک[3] 4- گرانولوم آمیزشی[4] 5- التهاب مهبل

 6 ـ ایدز:یکی از بیماری‌هایی است که از جمله راه‌های عمده انتقال آن ارتباط‌های جنسی است. این بیماری در یک دهه گذشته در سطح جهان به ویژه کشورهای اروپایی و آمریکایی شیوع قابل توجهی یافت است. اما در سطح کشورهای اسلامی گسترش چندانی نیافته است و این مطلب به دلیل رعایت نسبی مسائل جنسی نامشروع توسط مسلمانان است.

لازم به ذکر است آثار زیان بار بهداشتی و اجتماعی زنا می‌تواند از اسرار و حکمت‌ها و فلسفه های این حکم الهی (ممنوعیت زنا) باشد اما نمی‌توان ثابت کرد که علت انحصاری و تامه صدور حکم باشد چرا که ممکن است مصالح و مفاسد دیگری مثل آثار روحی و معنوی نیز در نظر شارع بوده و یا آثار زیان بار بهداشتی دیگری نیز در پس پرده این حکم باشد که هنوز کشف نشده است. (رضایی اصفهانی، 1383)

بنابراین در پاسخ به این سؤال می توان چنین نتیجه گرفت:

 باتوجه به موارد فوق الذکر به این نتیجه میرسیم که هرآنچه درشریعت مقدس در قالب احکام شرعی یاد شده،همه از روی حکمت وفلسفه خاصی است.وشارع مقدس بی دلیل به امر یا نهی از آنها نپرداخته است.وشایددر نگاه اول رعایت آنها باعث جلوگیری از بیماریهای فراوانی می شود.درحالیکه  احکامی که فلسفه آنها بیان شده چه بسا فلسفه های بیشماری درباره اش وجود داشته باشد،ولی شارع مقدس بطور گزینشی برخی از آنها را یاد آور شده است.آری تمام امور یاد شده در قالب احکام شرعی بعنوان یک حکم الهی بیان شده است.لازم بذکر است که علم متکفل تندرستی است وبه بعد ارزشی قضایا کاری ندارد در حالیکه دغدغه اصلی ما بایدابعاد ملکوتی  ومعنویمان باشد.با در نظر گرفتن این اصل متوجه خواهیم شدکه بدون شک احکام الهی دارای مصالح واقعی وفی نفسه میباشند.



[1] syphilis

[2] Gonorrhea

[3] chancroid

[4] Donorania granulomatis